Turan Enginoğlu Ressam

Açıklama

1953 Yılında Tire’de doğdu. Baba ve anne sülalleri 1930 yılında, Makedonya’nın Nigotin bölgesinden, çetelerin zulmünden ve yaşadıkları kayıplardan kurtulmak için muhacir olarak Türkiye’ye geldiler. Baba Hasan ENGİNOĞLU, 7 yaşında geldiği Tire’de ailecek yaşam mücadelesi verdi. Anne ve baba makedonya’dan beraberce gelmişlerdi ve akraba evliliği yapılmıştı. Üç erkek çocuğu oldu. Ortanca olan Turan Enginoğlu, çocukluğunu anne memleketi Turgutlu’da geçirdi.

19 Mayıs İlkokulundan mezun olduğunda, hassas ve duygusal bir kişiliği olduğunu hissetmişti. Turgutlu ortaokulunda müzik ve resim alanlarındaki ilgisinin olduğunu keşfetti. O yıllarda yaptığı resimlerin öğretmenleri tarafından beğenilmesi Turan Enginoğlu’nu çok mutlu etmişti. Orta okulun son sınıfında girdiği İlköğretmen okulları sınavını kazanarak, Çanakkale’nin İmroz İlköğretmen okulunda üç yıl süren bir öğrenim hayatına başladı.

İlköğretmen okulları, o yıllarda en başarılı öğretmenlerin atandığı okullardı. Resim, Müzik, Edebiyat ve Beden Eğitimi derslerinin öğrenciler üzerindeki etkisi çok yoğundu. Mandolin korosu çalışmaları, Koro çalışmaları, Resim atölyelerindeki özel seçilmiş yetenekli öğrencilerle beraberce yapılan çalışmalar;Turan Enginoğlu’nu bu üç yıl içinde şair ,müzisyen ve  ressam etti. Her çocuk gibiydi. Beğenilmek isterdi.

Mezun olduğunda Turgutlu Hilal İlkokulunda, tatil nedeniyle boş olan bir sınıfta ilk kişisel sergisini açtı. Tayini yaşı küçük olduğu için önce yapılmadı, daha sonra Kaza-i Rüşt kararı aldırarak yaşı dolmadan Afyon Şuhut Karaadilli İlkokulunda iki yıl boyunca (1971-1973) ilkokul öğretmenliği görevinde bulundu. Bu yıllarda tüm öğrencilerinin karakalem portrelerini yaparak, kendi çalıştığı okulda resim sergisi açtı. Bu çalışmalar ve resim sevgisinin onu bir yere taşımasını istiyordu. Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Bölümü sınavlarına girdi ve 1973-1977 yılları arasında bu okulda çok değerli öğretmenlerden çok şeyler öğrendi. 1976-1977 yılları arasında Ankara Kızılayda Poyrazlar Reklamcılık A.Ş de çok sevdiği, Işıl ÖZIŞIK ile tanıştı. Ajans Grafikeri olan bu sanatçının suluboya çalışmaları, Turan Enginoğlu’nu çok etkilemişti. İş çıkışı, Ankara’nın Dikimevi Semtindeki bir öğrenci evinde, her gün üç adet suluboya yaptı. O yıllarda, Nüzhet İslimyeli’nin kurduğu ve başkanlığını yaptığı, ‘’Suluboyacı Ressamlar Grubu’’ nun üyesi oldu. 1977-1980 yıllarında açılan tüm sergilerine katıldı. 1980 yılında ise Turan Erol’un başkanlığındaki ‘’Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltraşlar Derneği’’ üyesi olarak o yılda açılan sergilerine katıldı.

Öğrencilik döneminin son yılında ‘’Grup Gazi 6’’ grubunu kurdu. Altı kişiden oluşan bu grup yaklaşık üç yıl sürdü. Her yıl bir sergi açtı. Gazi Eğitim Enstitüsü Resim Bölümünden mezun olduktan sonra, Kültür Bakanlığı Güzel Sanatlar Müdürlüğü Trabzon Güzel Sanatlar Galerisine önce memur, daha sonra müdür olarak atandı. Bu atamada o dönemde Gazi Eğitim Enstitüsünde Sanat Tarihi Öğretmeni olan Rahmetli Cahit KINAY’ın çabaları unutulmayacaktır. Trabzon Güzel Sanatlar Galerisindeki görevi üç yıl sürdü. (1977-1980)

1980-2019 Yılları arası eski adı İzmir Eğitim Enstitüsü, Yeni adı Buca Eğitim Fakültesinde 39 yıl boyunca Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında çalıştı. Lisans Tamamlama ve Sanatta Yeterlik çalışmalarını tamladı. Çeşitli Karma ve Grup sergilerine katıldı, Yurt içinde yaklaşık 40 kişisel sergi açtı. Üç ödül sahibi oldu. İzmir’de bir çok sanatsevere ve suluboya sevdalısına, suluboya tekniğini öğretti. Buca Eğitim Fakültesinde, Resim-İş Eğitimi Bölümünde, öğrencilerine suluboya tekniğini ve 21. Yüzyılın Bilim Sanat Etkileşimi kapsamında Ana Renkler olan(Cyan-Magenta-Sarı) ile yağlıboya resim yapma yöntemlerini ve renk kuramlarını öğretti.

17.01.2019 tarihi itibariyle emekliliğe ayrılan sanatçı, halen çalışmalarını, İzmir Bayraklı Belediyesi Ressamlar Sokağındaki atölyesindedevam etmektedir.

SANATA AİT DÜŞÜNCELERİ:

2017 yılından bu yana bilim sanat etkileşimi ve etkinlikler tasarlama üzerine çalışmaktadır.Sanatçı Goethe ve Chevreul’ün renk teorilerinde sözü edilen, Sarı renk hariç, kırmızı ve mavinin ana renk olduğunu kabul etmemektedir. Ana renkleri Cyan-Magenta ve Sarı renkler olarak kabul etmekte olup, Ara renklerin Mavi-Yeşil ve Kırmızı olduğunu ifade etmektedir.Bu renkler Işık Renk Teorileri ile de uyumludur. Yazıcılarda, matbaalardaki ofset teknolojilerinde bu renkler kullanılmaktadır. Sanatçı araştırmalarını ve renk denemelerini oluşturulan bir STEAM grubu ile beraberce yapmaktadır.Bu grup içerisinde, Fizik dalından, Matematikten ve Sanat Dalından bilim insanları bulunmakta olup, bu grup renk ile ilgili yayınlarını yayınlamaktadırlar.

ÖNEMLİ YAYINLARIMIZ:

1-Physics Education,53(3),03500, KARABEY BURAK,YİĞİT KOYUNKAYA MELİKE,ENGİNOĞLU TURAN,YÜRÜMEZOĞLU KEMAL, Discovering complementary colors from the perspective of STEAM education,

2- www.educationthatinspires.ca, KARABEY BURAK,YİĞİT KOYUNKAYA MELİKE,ENGİNOĞLU TURAN,YÜRÜMEZOĞLU KEMAL, cırce magazine:steam edition,

SONUÇ OLARAK:

Sanatçının son dönemdeki resimlerinin en önemli tarafı, beyaz boyanın da ortadan kaldırılması, tuvalin beyazı üzerinde son derece canlı renklerin birbirlerine uyumlu halde bulunmasıdır. Resimlerin ışık tesiri yüksektir. Yakın bir süre zarfında, çocuklarda ve yetişkinlerde renk eğitimi konusunda kitapları olacaktır. Bu bilgiler yayınlar, makaleler ve yapılan deneyler ile gerçekleşecektir. Işık Renkleri Teorisi bilmeden, Boya Renkleri Teorisi öğretilemeyeceğinden; kitaplarda geniş kapsamlı Işık Renkleri yer alacaktır.

Değerlendirmeler

Henüz değerlendirme yapılmadı.

Sadece bu ürünü satın almış olan müşteriler yorum yapabilir.

1
    1
    Sepetiniz
    Taşköprü'den-Kastamonu
    1 X 3.000,00 = 3.000,00